Po czym poznać dobrego copywritera? 7 cech, których warto szukać
Autor: Katarzyna Zawolik Copywriting, publikacja: 2023-08-16
Decyzja zapadła – potrzebujesz kogoś, kto przygotuje teksty dla Twojego biznesu. Niezależnie od tego, czy opublikujesz zlecenie i poczekasz aż oferty spłyną same czy rozpoczniesz samodzielne poszukiwania wykonawców, w końcu pojawi się pytanie, jak spośród nich wybrać najlepszego copywritera? Oto rzeczy, na które warto zwrócić uwagę!
1. Sprawnie odpisuje na e-maile i nie popełnia „byków”
Copywritera zatrudniasz dlatego, że chcesz, by zrobił dla Ciebie coś, czego Ty nie umiesz – napisał dobre teksty. Nienaganna ortografia, opanowana interpunkcja, wyczucie stylistyczne są zatem nieodzownymi umiejętnościami dobrego copywritera. Jak sprawdzić, czy ten konkretny wykonawca je ma? Przyjrzyj się uważnie wiadomościom, które do Ciebie wysyła.
Czy są przejrzyste, czy może autor zarzuca Cię niezrozumiałą terminologią? Czy sprawnie przechodzi do sedna, czy może kluczy, nie potrafiąc podać Ci konkretów? Czy e-mail po prostu wygląda dobrze, czy może jest niedbały (dużo w nim literówek, podwójnych spacji, spacji przed znakiem zapytania)? Jeśli czujesz się na siłach, oceń też stopień dbałości o zasady pisowni – czy copywriter prawidłowo stosuje przecinki, czy stawia dużą literę, gdy to potrzebne itp. Znaczenie ma tempo odpisania na Twoje wiadomości. Jeśli odpowiedź spłynie do Ciebie po kilku dniach i bez uzasadnienia zwłoki, cóż... To prawdopodobnie objaw tego, że copywriter niezbyt poważnie traktuje swoją pracę.
2. Potrafi zadawać pytania
Jako zleceniodawca musisz wiedzieć, czego chcesz – jakich tekstów potrzebujesz, co planujesz dzięki nim osiągnąć. Nie musisz jednak wiedzieć WSZYSTKIEGO. To rolą copywritera jest zadawanie dobrych pytań, które pozwolą mu poznać ważne szczegóły zlecenia.
Im bardziej doświadczony copywriter, tym krótsze i bardziej uzasadnione pytania zadaje. I potrafi to zrobić już podczas wstępnej rozmowy – bez długiego zastanawiania się. Umie konkretnie powiedzieć Ci, jakie dane są mu potrzebne do stworzenia dobrych tekstów. Jednocześnie nie oczekuje, że wypełnisz dla niego kilkustronicowy brief. To dokument przeznaczony raczej dla współpracy agencyjnej i dużych, ambitnych projektów. W małych zleceniach w większości przypadków stanowi przerost formy nad treścią i generuje niepotrzebną pracę po stronie zleceniodawcy, czyli Twojej.
Rada? Uważaj na copywriterów, którzy nie pytają o nic. Wtedy istnieje dużo ryzyko, że teksty okażą się nietrafione i będą wymagały poprawek lub dojdzie do nieporozumień w kwestii formalnych szczegółów współpracy.
3. Proponuje realny termin realizacji
Dobry, doświadczony copywriter już po poznaniu podstawowych informacji o zleceniu potrafi oszacować ilość czasu potrzebnego na napisanie tekstu. Prowadzi też chociaż podstawowy grafik/kalendarz i dzięki temu umie zestawić wstępny szacunek ze swoim aktualnym obłożeniem i w efekcie zaproponować Ci najwcześniejszy, ale realny (!) termin realizacji.
Żadną sztuką jest powiedzieć „jutro tekst będzie gotowy”, a później przesuwać datę oddania treści o dzień, tydzień, dwa tygodnie... Bo przeziębienie, przerwa w dostawie Internetu, pogrzeb (uwierz, wymówki bywają różne).
Oczywiście są teksty, które można przygotować „na już”, ale większość zleceń wymaga chociaż kilku dni pracy. Działalność copywritera nie polega bowiem na samym pisaniu. Konieczne jest też przeprowadzenie researchu, stworzenie planu tekstu, czas na jego ponowne czytanie i redakcję. Miej to na uwadze i wyostrz czujność, jeśli copywriter stara się zachęcić Cię do współpracy błyskawicznym terminem realizacji. Zwłaszcza gdy wiesz, że zadanie, które dla niego masz, wymaga cierpliwości i planowania.
4. Wie, że nie jest nieomylny – otwartość na poprawki
Pytasz o poprawki, a copywriter obraża się, odmawia, nie uzasadniając decyzji, ignoruje i znika bez słowa? Zatem wiesz już, co cechuje kiepskiego copywritera. ;) Dobry specjalista już na etapie ustalania szczegółów wspomni o poprawkach – czy oferuje je w ramach bazowej wyceny, czy wymaga za nie dodatkowej opłaty; czy poprawia „aż do skutku”, czy tylko raz; czy oczekuje, że wskażesz mu konkretnie, co jest nie tak z tekstem. Profesjonaliście zależy bowiem na tym, by stworzony przez niego tekst prezentował najwyższą jakość. Chce zadowolić klienta, nie tylko odklepać zlecenie. Pozostaje zatem otwarty na Twój komentarz, a ewentualne poprawki traktuje jak okazję do spojrzenia z dystansem na swoje umiejętności i ich doskonalenia.
* Zdarza się, że klient proponuje błędne zmiany. Wtedy copywriter ma dwa wyjścia: szczerze, ale łagodnie powiedzieć o nieprawidłowości zasugerowanych poprawek lub zmodyfikować tekst zgodnie z wolą klienta, ale wbrew swojemu sumieniu. Chyba nie muszę mówić, który wariant świadczy o profesjonalizmie i dobrej woli wykonawcy. ;)
5. Chwali się konkretnymi tekstami i wynikami, nie markami
To, że copywriter współpracował z Wirtualną Polską, nie znaczy, że tworzył dla niej specjalistyczne artykuły czy eksperckie wywiady. Równie dobrze mogły to być proste newsy pisane pod SEO, których nikt poza robotem Google nie czyta. To, że pisał dla Toyoty, nie wskazuje, że jego teksty pojawiają się w reklamach telewizyjnych czy na billboardach. Zlecenie mogło polegać na opracowaniu artykułu sponsorowanego o losie podobnym do wspomnianego SEO-newsa.
Co chcę przez to powiedzieć? Że decyzję o współpracy z copywriterem warto podjąć, poznając jego teksty, a nie tylko slider z „markami, które mu zaufały”. Poproś o portfolio. Im bardziej rozbudowane i zróżnicowane, tym lepiej. To zobrazuje Ci warsztat pisarski i możliwości danego copywritera.
6. Ma większą znajomość SEO niż tylko „słowa kluczowe”
Umiejętność doboru słów kluczowych do tekstu jest ważna, ale niewystarczająca. Zwłaszcza jeśli potrzebujesz treści, które mają skutecznie wesprzeć pozycjonowanie Twojej strony internetowej. Dobry copywriter SEO umie również prawidłowo zastosować zgromadzone słowa kluczowe (zasada „im więcej, tym lepiej” już nie działa!). Wie także, jak pogodzić SEO-pisanie z merytoryczną wartością tekstu i stylistyczną spójność z tonem Twojej marki. Przewiduje miejsce na umieszczenie linków (linkowanie wewnętrzne jest bardzo ważne dla SEO!) i pisze unikalnie, nawet na najpopularniejsze i wielokrotnie omówione tematy. Potrafi też odpowiedzieć na pytanie, ile znaków powinien mieć Twój tekst, by dobrze pełnił swoją funkcję. Szukaj tych umiejętności u potencjalnego współpracownika.
7. Wie, że copywriting to nie literatura piękna
Copywriter może wydawać książki i być mistrzem opowiadań, a jednocześnie stworzyć dla Ciebie kiepskie teksty. Bo umiejętności literackie mogą, ale nie muszą iść w parze z umiejętnościami copywriterskimi. Opracowywanie dobrych tekstów sprzedażowych wymaga znajomości przynajmniej podstaw marketingu i psychologii. Z kolei struktura tekstów internetowych jest zupełnie inna niż proza literacka czy tym bardziej poezja. Podczas gdy w książkach panuje pełna dowolność formy, świat wirtualny rządzi się prostotą, konkretem, przejrzystością i silnym zorientowaniem na dobrze poznanego odbiorcę!
Znacznie lepszą rekomendacją jest doświadczenie dziennikarskie niż literackie. Zwłaszcza współcześnie, kiedy dziennikarze piszą do portali internetowych, nie tylko tradycyjnych gazet i – czy chcą czy nie – muszą opanować podstawowe zasady webwritingu. Poza tym potrafią robić dobry research, a to też ważne! Jaki z tego wniosek? Niech niezbyt optymistycznie nie nastraja Cię powieść w portfolio copywritera. ;) Znacznie lepszym zwiastunem udanej kooperacji jest wieloletnia współpraca blogowa czy teksty na landing page dobrze sprzedającego się produktu.
Podsumowanie
W procesie wyboru copywritera do swojego zlecenia zwróć uwagę na wymienione rzeczy, a znacząco zwiększysz szansę na udaną relację biznesową. To zaoszczędzi Ci sporo czasu, nerwów i pieniędzy.